Transportas

Transportas Brazilijoje


   Brazilijoje yra apie 180 tūkstančių kilometrų asfaltuotų kelių, 66 oro uostai ir visai nedaug geležinkelių, nutiestų tik ten, kur driekiasi pagrindiniai turistiniai maršrutai. Šalyje gerai išvystytas vidaus oro linijų tinklas, jungiantis tarpusavyje beveik visus didžiuosius miestus. Nacionalinių oro vežėjų kompanijos, tokios kaip TAM, GOL, Ocean Air, Webjet, vykdo skrydžius šalies viduje.
   Nacionalinė brazilų aviakompanija Varig 2006 m. gegužę patyrė bankrotą ir buvo ant išpardavimo bei dalybų slenksčio, tačiau po susijungimo su GOL oro linijų kompaniją, atsigavo ir vėl vykdo skrydžius.
   Pati didžiausia nacionalinė aviakompanija - „TAM“. Tai didžiausia aviakompanija visoje Pietų Amerikoje. Kita Brazilijos aviakompanija vadinasi „GOL“. Šių visų aviakompanijų tarpe negalima išskirti brangesnės ar pigesnės – kainos visose varijuoja priklausomai nuo sezono, lėktuvų apkrovimo, kompanijos politikos ir kitų faktorių. Didžiausiuose Brazilijos miestuose – Rio de Žaneire, San Paule, Brazilijoje yra po keletą oro uostų. Iš oro uostų į miestą galima nuvykti autobusais, jie kursuoja kas pusvalandį. Šie autobusai stoja ne tik stotelėse, bet ir kitur, jei keleivis pageidauja (užtenka pakelti ranką).
   Aviabilietas Brazil Airpass. Perkant tarpkontinentinį aviakompanijų TAM ir Varig bilietą į Braziliją, šios kompanijos turistams suteikia galimybę nebrangiai keliauti po šalį. Brazil Airpass kainuoja nuo 508 iki 530 JAV dolerių. Per 21 dieną, naudojantis šiuo bilietu, galima įvykdyti keturis vidinius skrydžius įvairiomis kryptimis. Vienintelis draudimas – negalima dukart skristi į tą patį miestą. Už nepanaudotus skrydžius pinigai grąžinami.
   Vidiniai skrydžiai Brazilijos viduje gana brangūs (dažnai nuo 250 JAV dolerių į vieną pusę), todėl planuodami kelionę, gerai apgalvokite maršrutą, pasirinkite miestus, kuriuos norėtumėte aplankyti, ir įsigykite bilietus lengvatinėmis sąlygomis (pvz., Brazil Airpass). Bilietus galima įsigyti ir internetu, tačiau užsieniečiui tai sudėtinga - visų pirma, reikės nurodyti gyvenamosios vietos adresą Brazilijoje, Brazilijos fizinių asmenų registro CPF numerį ir Brazilijoje išduotos banko kortelės duomenis. Internetinėse oro linijų svetainėse labai dažnai galima rasti bilietų už neįtikėtinai mažą kainą. Praktika parodė, kad tai tik marketingo triukai - tokiomis kainomis bilieto įsigyti neįmanoma. Bilietų pardavimo vietose tai aiškinama kaip sistemos "nesklandumai".  Keliaujantiems reiktų priminti, kad oro uostuose nėra akivaizdaus griežtumo keliaujančių atžvilgiu, tačiau nurodytų taisyklių geriau nepažeidinėti - bausmės ir baudos labai griežtos. Pvz.: už neleistinų dalykų gabenimą savo bagaže gresia bausmė (ne "nuo ... iki ...", kaip Lietuvoje), o konkrečiai -  5 metai laisvės atėmimo arba 250.000 JAV dolerių bauda.
   Perkant aviabilietus, reiktų atkreipti dėmesį į sekančius dalykus - ar teisingai įrašyti Jūsų vardas, pavardė (bilietų pardavimo vietose agentai dažnai būna neatidūs, todėl būtina viską keleta kartų patikrinti). Būtina sutikrinti skrydžių datas. Prieš pirkdami bilietą, išsiaiškinkite kiek bus persėdimų. Skrendant pvz., iš Fortalezos į Curitibą, gali tekti patirti tris persėdimus. Kuo daugiau persėdimų, tuo pigesnis bilietas. Ypatingai tai būdinga pigių avialinijų reisams, tokiems kaip WebJet ir Ocean Air. Kartais 20-30% pigesnė kelionė gali atnešti daugiau streso, nuovargio ir nepatogumų negu brangesnė. Minėtų pigių kompanijų linijomis skraido pasenę lėktuvai, dažnai nesilaikantys tvarkaraščio, aptarnaujantis personalas šiuose lėktuvuose nekvalifikuotas. Dar vienas svarbus momentas - bilietų datų keitimas arba bilieto grąžinimas Jums bus labai nuostolingas. Daugelis bilietų pardavėjų žino tik savo gimtąją kalbą, todėl apsišarvuokite kantrybe. Atkreipkite dėmesį į tai, koks bus atskridimo oro uostas. Rio de Žaneire bei San Paule lėktuvai gali atskristi į skirtingus oro uostus.
   Automobilių transportas. Pagrindinį vaidmenį Brazilijoje vaidina automobilių transportas, kurio didžioji dalis skirta krovinių pervežimui. Automobilių kelių ilgis Brazilijoje – apie du milijonus kilometrų, iš jų tik 8% padengti kieta kelio danga. Amazonijos įsisavinime didelę reikšmę turi neseniai nutiestas Transamazonijos kelias, kuris irgi ne visas padengtas kieta kelio danga. Labai populiarus visuomeninis transportas, kadangi dar nedaugelis brazilų turi automobilius. Didžiuosiuose miestuose iš centro į miegamuosius rajonus, autobusų stotis, oro uostus ir viešbučius kursuoja specialūs autobusai. Iš oro uostų į miestą vežantys taksi pakankamai brangūs. Kiekviename oro uoste galima išsinuomoti automobilį. Primename, kad nuomotis automobilį atvykus į vietą bus kur kas brangiau, negu užsakyti jį iš anksto.
   Geležinkelių transportas nelabai išvystytas. Geležinkelių tinklo ilgis viso labo tik 30,5 tūkstančiai kilometrų. Dauguma geležinkelių labai seni. Daugelis iš jų iš viso uždaroma. Vienas iš prastesnių pavyzdžių - Fortaleza, miestas sparčiai plečiasi, tačiau vietinė valdžia ne tik neišsaugojo praėjusiame šimtmetyje sukurtos miesto geležinkelio infrastruktūros, bet ir paliko ją sunykimui. Tik labiausiai apkrautose atkarpose, pavyzdžiui Belo Horizonte - Vitoria, geležinkeliai modernizuojami ir elektrifikuojami. Bendras elektrinių traukinių ilgis – 2,5 tūkst.km. Metro Brazilijoje švarūs, tvarkingi ir saugūs, deja, jie yra tik Rio de Žaneire, San Paule, Belo Horizonte, Porto Alegrėje, Recifėje ir sostinėje.

   Vandens transportas. Susisiekimas upėmis šalyje išvystytas neblogai. Upių, kuriomis bet kuriuo metų laiku gali plaukti laivai, ilgis viršija 31 tūkst.km., bet patys patogiausi vandens keliai (Amazonė su savo intakais, San Fransisko, Parana, Paragvajus) nutolę nuo pagrindinių ekonominių Brazilijos centrų. Daugelyje miestų kursuoja garlaiviai, kurie vežioja keleivius į salas per upes ir įlankas. Ši transporto rūšis labai tinka ekskursiniam turizmui. Didelį vaidmenį vaidina kabotažinis transportas, kuris išvystytas Brazilijos pakrantėje. Brazilijos pakrantės miestuose yra įsikūrę net 40 uostų. Susisiekimas šalies viduje įmanomas jūrų arba oro transportu. Svarbiausi jūrų uostai – Belemas, Fortaleza, Salvadoras, Santos, Rio Grande, Rio de Žaneiro, Recifė, Porto Alegre, Manausas, Vitorija, San Luisas.
   Automobilio nuoma. Brazilijoje yra daug firmų, nuomojančių automobilius. Tačiau automobilių nuomos kainos nėra žemos. Reiktų atkreipti dėmesį, jog savaitgalį taikomi pigesni tarifai. Šalia tarptautinių automobilių nuomos firmų, tokių kaip Avis ar Hertz, beveik visuose didžiuosiuose miestuose ir oro uostuose yra daug braziliškų firmų, nuomojančių automobilius: Interlocadora, Localiza, Nobre, Unidas. Visada reikia pasidomėti, ar į nuomos kainą įeina draudimas, ar yra apribojimai kilometražui, ar yra franšizė, kokio ji dydžio. Taip pat svarbu, kokį kurą naudoja automobilis – „Gasolina“ (benziną) ar „Alcool“ (cukranendrių spiritą, šiuo metu pervardinamą į "Etanol"). Dyzelinį kurą naudojančių lengvųjų automobilių Brazilijoje nėra, išskyrus keturiais ratais varomus "pick-up" automobilius.
   Jokiu būdu nerekomenduojama važiuoti tamsiu paros metu, jei nesureguliuoti ar neveikia automobilio žibintai. Apskritai automobilį naudingiausia nuomoti nedidelėms atkarpoms įveikti – pavyzdžiui, nuo atostogų vietos iki pajūrio, didesnio miesto ar pan. Tolimus atstumus geriausia įveikti lėktuvu ar tolimųjų reisų autobusais. Šiaurės rytuose siūlomi pasivažinėjimai bagiais per kopas ar pajūriu. Į tokias keliones geriau važiuoti su patyrusiu vietiniu vairuotoju.
   Automobilį gali išsinuomoti asmuo, sulaukęs 21 metų amžiaus, turintis ne mažesnį kaip dvejų metų vairuotojo stažą, tarptautinį vairuotojo pažymėjimą ir kreditinę kortelę. Reikia nepamiršti, kad visoje Brazilijoje privalomi saugos diržai. Nuo 1998 m. Brazilijoje galioja nauji kelių eismo įstatymai, kurie yra vieni griežčiausių pasaulyje, o pagal juos taikomos baudos - didžiausios pasaulyje. Nevairuokite išgėrę – leidžiamas alkoholio kiekis 0 promilių. Neviršykite leistino greičio, nes daugelyje miesto ir užmiesčio kelių įrengti greičio matuokliai (veikiantys!).
   Jei nuomojate automobilį Rio de Žaneire, net esant dideliam karščiui laikykite duris ir langus uždarytus, nes galite sulaukti gatvės berniūkščių užpuolimų.

   Nuomotu automobiliu negalima išvažiuoti už Brazilijos ribų.
Pats ekonomiškiausias variantas – Chevrolet Celta markės automobilis be kondicionieriaus. Jo nuoma parai kainuoja apie 70 realų. Su kondicionieriumi bus truputį brangiau – apie 80 realų. Vieni iš brangiausių automobilių – Honda Civic ir Toyota Corolla – kainuos apie 120 realų parai.
   Vienintelė tikra braziliška automobilių markė – VW fuska. Šie automobiliai pradėti gaminti ant Porsche automobilių technologinės bazės 30-aisiais metais. Šiandien Brazilijos gatvėse nedažnai galima išvysti tokį seniau populiarų automobilį. Šiandieninėje Brazilijoje daug populiaresnės tokios automobilių markės, kaip VW, Chevrolet, Peugeot. Visi šių markių automobiliai gaminami Brazilijos automobilių gamyklose pagal užsienietiškas technologijas.
   Keleivinis transportas. Autobusai – labiausiai išvystyta susisiekimo priemonė Brazilijoje. Tarpmiestiniai autobusai komfortiški, juose įrengtos patogios sėdynės, keleiviams duodamos antklodės bei vanduo. Daugelyje salonų yra televizoriai. Brangiausi ir patogiausi autobusai vadinami "leito". Reguliarūs komfortabilūs autobusai kursuoja tarp visų didžiausių Brazilijos miestų. Jų maršrutai siekia net kitas Pietų Amerikos šalis.
   Autobusas – daugiausiai naudojama, patikimiausia ir pigiausia susisiekimo priemonė, jais keliauti daug pigiau negu lėktuvais. Tačiau kelionės trukmė yra gana ilga – pavyzdžiui, iš Fortalezos į San Paulą važiuojama tris paras (būna sustojimai pavalgyti ir pailsėti). Pasirūpinti bilietais reiktų iš anksto, nes jų parduodama tik tiek, kiek yra sėdimų vietų. Bilietus į naktinius miegamuosius autobusus reiktų įsigyti bent prieš dieną, išskyrus maršrutą Rio – San Paulo, kadangi šiuo maršrutu autobusai išvyksta kas pusę valandos (kelionės trukmė - šešios valandos, kaina – apie 70 realų). Patartina geriau rinktis vietas autobuso priekyje, nes sėdint gale, labiau jaučiami visi kelio nelygumai, o jei kelionė ilga – gale autobuso esantis tualetas pradeda nekaip „kvepėti“.
   Keliai, kuriais važiuoja tarpmiestiniai autobusai, gerai suremontuoti. Autobusai yra labiausiai paplitusi transporto rūšis tarp Brazilijos gyventojų. Kiekvienas miestas, kiekvienas kaimas turi savo centrinę autobusų stotį – „Rodoviaria“.    Prieš savaitgalius ir švenčių dienas visi autobusai pagrindiniuose maršrutuose būna pilni, ir bilietai jau iš anksto būna išpirkti. Brazilijoje yra ir su valstybiniu transportu konkuruojančių privačių keleivių pervežimo įmonių. Bilietus į autobusus galima įsigyti autobusų stotyse ar kelionių agentūrose.
   Važiuojant tolimais maršrutais, kas dvi-trys valandos daromi sustojimai benzino kolonėlėse. Jei kelionė trunka tris ar daugiau dienų, galima važiuoti autobusu gulimomis vietomis, jis vadinasi „leito“. Bilietai juose kainuoja dvigubai daugiau negu paprastame, bet tai vis tiek sudaro tik pusę lėktuvo kainos. Šie autobusai yra kondicionuojami, juose yra tik septyniolika vietų, kuriose galima puikiai išsimiegoti. Keleiviams išduodami pledai ir antklodės. Dar tolimesnius maršrutus rekomenduojama įveikti „Executivo“ – liukso klasės autobusais.
   Brazilams nebūdinga važiuojant tylėti, todėl yra įprasta, kad į kelionės pabaigą visi autobuso keleiviai tampa draugais.
   Būkite atidūs su savo bagažu – stotys yra „Eldoradas“ vagims. Tai galioja ir autobuse – pasitikėjimas yra gerai, bet kontrolė – dar geriau. Pinigus ir dokumentus visada laikykite prie savęs.
   Miesto autobusai važinėja ne didesniu negu 60 km/h greičiu ir yra toli gražu ne pačios geriausios būklės. Kaip taisyklė, į autobusą įlipama per galines duris, o išlipama per priekines. Mokėti reikia vairuotojui arba konduktoriui.
   Autobusai, kursuojantys pakrantės rajonuose ar tarp viešbučių bei kurortų, gana šiuolaikiški. Jie sustoja, keleiviui paprašius, mokestis paprastai imamas už pravažiuotą atstumą.

© Naudodami duomenis iš interneto svetainės brazilija.lt, nurodykite informacijos šaltinį su aktyvia nuoroda.